[작가노트]

Connection
(시공을 넘나드는 관계항 "Transcending timespace relationships“)

그날 그 바위에서 느꼈던 오묘한 에너지는 나의 모든 신경을 멈추게 했다. 그 날 이후 10년간 바위들을 촬영하러 다녔고 그것들은 나에게 엄청난 에너지로 다가왔다. 인간이 만들어놓은 건물들처럼 우뚝우뚝 솟아있는 바위들을 보면서 자연의 섭리가 만들어낸 말로 표현 할 수 없는 어마어마한 기운의 흐름은 늘 잊을 수 없는 기억으로 남아 있다.
 
켜켜이 쌓인 지층과 다양한 형태의 오랜시간의 압력과 변화를 통해 만들어진 기괴하면서 아름답기까지 한 바위들은 구름, 바람, 그리고 파도와 어우러져 자신들의 역사를 온몸으로 드러낸다. 바위들이 에너지를 내뿜으며 드러내는 헤아릴 수 없는 시간과 역사의 흔적을 보노라면 우주적인 상상력이 자극 된다. 수억, 수십억년을 거슬러 오랜동안의 시간이 만들어낸  세월의 흔적은 기운생동 그대로 자연의 맥박이다. 이러한 대자연을 통해 생명의 파동을 느끼며 우주공간에 가득 찬 생명에너지를 호흡하는 경험을 통해 인간은 무한 작은 존재임을 느끼기도 하지만 어느 순간은 내가 우주라는 신비감도 체험하게 된다.  

바위에는 긴 침묵 속에 깃들어 있는 움직임, 움직임 속에 깃들어 있는 고요가 있다. 침식과 풍화가 만들어낸 시공간의 초월적 관계의 모습이다. 그 긴 시간들에 의한 삶의 에너지가 살아 숨쉬는 근원, 그 공기와 파장 그리고 바람, 의식과 무의식의 관계는 에너지 순환의 관계로 드러난다. 바위의 에너지를 느끼는 순간은 분절 된 시공간에 나를 드러내는 일이며 동시에 나와 우주적인 시공의 관계가 시작된다. 존재가 드러나는 순간과 공간적 존재는 시공 속에서 끊임없이 드러났다가 사라진다. 우주는 사물이 아니고 상태이며 시간과 공간, 속도의 관계이다.  존재는 관계를 이룰때 비로소 의미를 가진다. 즉 그 시공간에 나의 의식이 개입되면서 우주와 나의 관계가 비로소 형성된다. 시공의 물결. 시공 그 자체에 관찰적 존재가 개입될 때, 즉 인간의 의식이 개입하는 순간 관찰자가 존재로서 출현 된다면 이번 작업은 바위, 구름, 바다, 그리고 거기에 나의 의식이 개입 되면서 우주적 시공관계를 만들어내는 작업이다.

빈 공간에 가득찬 기(氣). 파장과 파동이 끊임없이 교차되는 공간, 지금과 태초, 긴 시간을 담은 혼성의 공간에서 나의 명상은 겹쳐지고 분절된다. 그리고 나의 몸은 사라지고 긴 호흡만 남는다. 나도 잠시 지구에 온 여행자이고 시간 여행의 과정의 어떤 존재이며, 동시에 나자신 역시 우주의 근원임을 느끼게 된다. 사물을 본다는 것은 빛으로 연결되어 있다. 그래서 우주는 사물이 아니라 사건의 집합이다. 샤머니즘적 관점에서는 경배의 대상이 되었던, 언제 생겨났을지 모를 오랜세월의 흔적을 간직한 바위들에는 표현 할수 없는 깊은 아름다움을 간직하고 있다. 우리나라의 3면의 해변에는 각기 다른 특징적인 모습의 바위들이 보물처럼 숨겨져있다. 제주의 주상절리 역시 화산폭발로 융기되면서 마그마의 냉각과 응고 과정에서 생긴 다각형(多角形) 기둥 모양의 바위들이 절묘한 아름다움을 간직하고 있다. 지각운동과 그 후 이어진 바람, 물, 얼음의 풍화와 침식작용으로 만들어낸 암석들의 아름다운 칼라와 다양한 형상들은 ‘어떤 에너지’라고 밖에 표현할 길이 없다.

기이하게도 아주 높은산 위의 바위에서 바다의 물고기나 어패류의 화석이 발견 되어지는 것을 종종 볼 수 있다, 바다가 융기되어 당시에 바다에 살았던 수많은 어류 고생대의 삼엽충 화석부터 암모나이트 등 해양 생물의 화석이 발견되는 것이다. 바다에서 융기된 지반 중 석회질은 깎여 나가고 석영사암층만 절벽 바위로 남아 있는 의 우뚝우뚝 솟아있는 빌딩 같은 바위의 모습을 한 중국의 장가계/원가가 그렇다.
바람, 구름, 파도, 바위, 지금은 화석이 되었지만 과거에 살았던 생명들, 그리고 지금 우리 곁에 있는 수많은 살아있는 것들, 내가 보는 순간, 우리가 인식하는 순간 비로소 관계가 형성되고 새로운 의미가 된다.

이번 <관계 “Connection”>시리즈는 알 수 없는 우주적 관계와 경계, 근원에 대한 질문이다.
[참조]
내 죽으면 한개 바위가 되리라/아예 애련(愛憐)에 물들지 않고/희로(喜怒)에 움직이지 않고/비와 바람에 깎이는 대로/억년(億年) 비정의 함묵(緘默)에/안으로 안으로만 채찍질하여/드디어 생명도 망각하고/흐르는 구름/머언 원뢰(遠雷)/꿈꾸어도 노래하지 않고/두쪽으로 깨뜨려져도/소리하지 않는 바위가 되리라.”  유치환의 시

Connection  
(A relatum that transcends time and space)
The thrilling sensation caused by the mysterious energy emanating from that rock that day enveloped my entire body, momentarily halting my breath and thoughts. I have been photographing rocks for about 10 years since that day, which has given me tremendous amounts of energy. As I look at the rocks, standing tall like man-made structures, the flow of tremendous energy that was created by the providence of nature- and that cannot be put into words- always lingers as an unforgettable memory. The layers of strata, created through pressure and change over long spans of time, and the bizarre, yet beautiful, rocks of various shapes all reveal their history in harmony with the clouds, wind, and waves. Seeing the immeasurable traces of time and history revealed by rocks that emanate energy stimulates the cosmic imagination. The traces of time created over hundreds of millions or billions of years are the pulse of nature, as if they are the fullness of its energy and vitality. By experiencing the feeling of the waves of life through Mother Nature and breathing the life energy that fills space, humans can feel that they are infinitely small beings. They also come to realize the mystery that they are the universe.

Rocks embody movement embedded within a long silence, while also embodying silence embedded within movement. It is an image of the transcendental relationship between space and time created by erosion and weathering. It contains the source of the energy of life, which consists of long spans of time, the air, the waves, the wind, the relationship between consciousness and unconsciousness, and the influence of circulating energy. The moment I feel the rocks’ energy is the moment when the relationship between cosmic space and time begins. It is also the moment when I am absorbed into this cosmic space and time. The universe is not a ‘thing’ but rather a ‘state’. It is the interconnectivity of time, space, and velocity. A being only has meaning when it forms relationships. To put it simply, my relationship with the universe is ultimately formed as my consciousness becomes enmeshed in time and space. If an observer manifests as a being when an observational being imposes itself on the waves of space and time- that is, when human consciousness intervenes- this endeavor then becomes a process in which cosmic space-time relationships are manifested through the presence of rocks, clouds, the sea, and my consciousness.

The act of seeing things is synonymous with being connected to light. Therefore, the universe is not a ‘thing’ but rather a ‘set of events.’ From a shamanistic perspective, rocks that have served as the objects of worship and bear traces of vast spans of time, unknown at their creation, retain a profound beauty and energy that cannot be expressed in words. Along the coastlines of the three sides of the Korean peninsula, rocks of various kinds of shapes are hidden like treasures. Also, in Jeju’s columnar joints, the polygonal pillar-shaped rocks, formed as magma cooled and solidified after volcanic eruptions, retain their exquisite beauty. The beautiful colors and diverse shapes of rocks formed by crustal movements and the subsequent weathering and erosion caused by wind, water, and ice hold a deeper mystery than any other human-made sculpture. I can describe it only as 'a peculiar energy' beyond human imagination. Energy that fills the empty space. Within a space where more and more waves ceaselessly converge, within a hybrid space that contains the present, the beginning, and the eons, my meditation becomes overlapped and segmented. My body then disappears, and only a long breath remains. I am also a traveler who stays on Earth for a time, a being in the process of travelling through time, and at the same time, I feel that I am also the source of the universe.

Strangely, fossils of sea fish or shellfish are often found inside rocks on very high mountains. One can find fossils of numerous fish and shellfish that lived in the sea when it covered what is now mountains, as well as fossils of marine creatures such as trilobites and ammonites from the Paleozoic Era. Long ago, the ground that was under the sea rose and became mountains and mountain ranges, and the limestone and soil in the uplifted ground were gradually weathered by strong winds. Currently, only hard rocks such as quartz sandstone layers remain as towering cliffs like tall city buildings.
Lives that have now become fossils, but were once alive in the past, and lives that are living now. And at the moment I see the wind, clouds, waves, rocks, and countless other things around us right now- the moment we can recognize them- a relationship is formed, creating new meaning.

This <Relationship “Connection> series poses questions about unknown cosmic relationships, boundaries, and origins.



[평론]
우주와 인간의 관계를 명상적으로 보여주는 사진
                                                    박영택 (경기대교수, 미술평론)

connection
1. 이순심의 사진은 대부분 거대한 바위/돌이 양옆에 기둥처럼 서 있고 그 사이로 하늘, 구름, 바다가 있는 공통된 구도로 설정되어 있다. 양쪽 모서리를 가득 채우고 있는 돌들은 좌우대칭의 구도 아래 한 쌍을 이루면서 제각기 다양한 돌의 형태와 피부를 섬세하게 보여주는 한편 그 사이로 경계 없이 사라지려는 광막한 창공과 무한하고 가늠하기 어려운 우주 자연의 신비한 기운을 가시화하려는 듯하다. 이 사진은 실은 현실계의 특정 장소에서 추출한 부분적인 사진을 차용, 인위적인 결합과 배치의 과정을 거쳐 만든 연출사진이며. 부분적으로 작가의 수정 작업도 개입되었다. 허구와 실재가 공존하는 이 풍경은 인간의 원근법적 시선이나 시간 개념은 무력하게 만든다. 아마도 작가는 자신이 만든 공간을 창출해 기존의 풍경적 시선에서 벗어나 이른바 우주적 시공 개념에 의한 바라보기를 권유하는 것 같다.  
작가는 대략 10여 년간 본인이 다녔던 여러 곳을 촬영한 사진들을 컴퓨터에 저장해 두었다. 이 땅 바닷가에 자리한 거대한 바위들이고 오래된 돌 들이자 희한한 피부를 탑재하고 있는 것들이다. 동시에 비행기 안에서 창밖으로 바라보이는 하늘을 담았고 더불어 구름과 바다, 밑으로 내려다보이는 내륙을 그렇게 찍어두었다. 오래 묵혀두었던 엄청난 양의 사진들을 어느 날 하나하나 꺼낸 후 마음에 드는 것을 선별했다. 그러니까 마치 작업하는 그날 마치 운명처럼 만난 특정 이미지들을 골라냈다. 이후 선별된 이미지와 그에 어울린다고 여겨지는 또 다른 이미지를 찾아 이것들을 결합시켰다. 이러한 이미지 병치 작업, 재배치와 조합이라는 연출은 다분히 무의식적이고 직관적인 선택에 의지한다. 자신이 계획하고 의도했다기보다는 마치 사진들끼리 알아서 제 짝을 스스로, 저절로 찾아간 듯한 느낌이 들었다고 작가는 말한다. 그렇게 해서 낯선 장소에 있었던 것들이. 초현실적으로 한 자리에서 문득 우연히 조우하게 되었다. 원래 그 자리에 있었던 것처럼 지극히 자연스럽게 하늘과 바위, 바다 등이 모여 ‘이상한’ 풍경을 조성했다.
 
2. 작가가 주로 촬영한 인천의 섬들, 백령도, 변산반도, 제주도, 거제, 신안의 섬, 동해의 해안선 등지에 자리한 돌들은 바닷가에 자리하고 있다는 특성으로 인해 오랜 시간의 흔적으로 인해 형성된 기기묘묘한 자취들을 더욱 극적으로 제 몸에 두르고 있다. 특히 용암이 굳어 이룬 제주도 돌이나 주상절리 등이 그 대표적인 사례들이다. 그것은 시간이 만든 자연스러운 형태와 색이며 인간의 의지와 인공의 흔적과는 무관한 것이다. 아마도 작가는 저 돌, 바위의 생김새와 피부가 간직한 갖가지 무늬와 색채의 환상에 이끌려 새삼 돌의 신비함과 아름다움을 생각해 보았을 것이다. 나아가 돌이 간직한 시간과 기원에 대해, 아울러 그 돌에 대해 인간이 부여한 문화의 자리도 헤아려보았던 것으로 보인다. 돌이 지닌 진중함과 침묵, 장수의 의미와 부동의 자리, 그리고 원숙의 경지와 노경의 아름다움 등이 동양문화가 읽어낸 돌의 미덕이다. 그런가 하면 화면의 좌, 우 양측을 가득 채우고 직립한 돌은 우주의 역사와 시간, 그리고 지구의 역사와 시간을 결정적인 화석으로 방증하고 있다. 그것들은 최소 수천, 수억 년의 시간을 간직한 존재로 여전히 현재의 시간 위에서 빛나고 있다. 지구의 역사는 46억 년인데 호주에 있는 어느 바위는 35억 년의 시간을 간직하고 있다고 한다. 찰나의 삶을 사는 인간에게 저 엄청난 시간을 견뎌내고 서 있는 돌의 피부는 모종의 숭고함, 경외감을 감동적으로 안겨 준다. 지구 역시 우주에 떠있는 작은 돌에 불과하다. 저 가늠하기 어려운 우주에는 얼마나 많은 돌들이 선회하고 있는지, 그 시간과 거리, 공간은 또 어떠한지 우리는 아는 게 별로 없다.

3. 도심의 고층 빌딩처럼 지난 시간을 켜켜이 쌓아 올리며 수직으로 치솟은 바위와 돌들은 웅장하고 숭고하다. 돌의 표면은 여러 주름과 결들로 이룬 무늬가 그려져 있다. 그 사이로 작가는 거의 알아보기 힘들게 암모나이트나 삼엽충, 조개, 물고기 같은 화석을 기입하기도 했다. 그것은 실제로 산이나 바위에 박혀있는, 아득한 과거에 그곳이 바다였음을 상기시켜주는 바다생물의 화석들을 연상시킨다. 바다는 지각의 변동으로 인해 사라지고 오랜 풍화를 거쳐 이제 바위, 돌만 도시의 빌딩처럼 우뚝우뚝 솟구쳐 올라와 있다. 그렇게 남겨진 돌 역시 하나의 화석이기도 하다. 그 사이에 녹색의 풀/생명의 흔적들도 듬성듬성 박혀있다. 작가는 몇억 년 전에 만들어졌을지 모를 그 바위와 현재 자라고 있는 풀, 나무를 동일한 공간에 놓고 그 시간의 차이를 극적으로 대비시키고 있다.
한편 두 개의 거대한 바위 사이의 공간 안으로 파도치는 바다 또는 절대적인 수평의 선들로 침묵하는 바다가 채우고 있고 그 위로는 파란 하늘이 가득하다. 구름이 부유하는데 더러는 돌 위로 슬그머니 밀려 들어와 마치 시공을 초월하듯 맞물려있다. 자세히 보면 사진 곳곳에는 작가의 여러 눈속임 장치가 놓여있다. 실재와 허구가 교차하는 풍경이자 사진이라는 레디메이드 이미지를 몽타주해서 새로운 차원의 시간과 공간이 생겨나도록 연출했다. 몽타주란 각기 다른 장면이나 사진들을 이어 붙여 특정한 의미를 나타내는 편집연출기법이다. 이처럼 다른 장소에
서 촬영한 두 개의 이미지를 한 장소에서 촬영한 것처럼 배치하는 것은 마치 영화에서 흔히 볼 수 있는 ‘영화적 시간’과 ‘영화적 공간’과 매우 유사한 기법이다. 이순심은 촬영한 사진들을 컴퓨터를 활용한 편집기술로 다루어 자유자재로 연출했다. 상이한 지역에 자리한 풍경/돌이 서로 만나 색다른 풍경으로 등장했다. 이로 인해 새로운 ‘관계’가 형성 된다. 모든 것은 관계에 의해 형성되며 관계가 가장 중요한 실체라는 것이다. 본래 고정된 존재라는 것은 없다. 그것은 다른 것과의 접속에 의해서만 의미를 부여받는다. 이는 불교의 인연론이나 들뢰즈의 기계개념을 떠올려 준다. 들뢰즈에 따르면 본성은 이웃한 항들과 어떻게 접속하는가에 따라서 새로운 용법이 발명되고 새로운 배치가 발명된다. 다른 것들과 접속하여 만들어지는 관계를 ‘배치’라고 하고 또는 ‘기계’가 된다고 한다. 모든 존재는 어떤 배치 속에 들어가는가에 따라 전혀 다른 것, 다른 기계가 되는데 따라서 존재/본성은 하나의 척도로 환원될 수 없는 다양성, 즉 다양체이며 이는 항상 다른 접속과 배치에 따라 새롭게 변형될 수 있는 기계가 된다는 것이다. 고정된 본질, 본성이란 존재하지 않는다는 얘기다. 불교의 연기설 역시 모든 존재는 서로 영향을 주고 받으며 원인과 결과의 관계를 형성한다는 것이다. 모든 존재가 상호연결되어 있으며 개인의 행동과 의식이 다른 존재들과의 상호작용을 통해 원인과 결과를 형성한다는 것이다. 이는 인터넷 상의 웹페이지들이 모두 연결되고 있는 것과 유사하다. 이른바 링크구조의 초연결성이 그것이다. 작은 변화나 행동의 변동이 상호연결된 모든 존재에게 영향을 미치고, 네트워크 내 요소들 간의 연결성과 정보의 전파에 의해 세계의 변화가 형성된다는 관점이다.

4. 작가는 거대한 돌기둥 두 개를 세운 후 그 사이로 막막한 우주 공간을 보여주고자 한다. 이 사진은 흡사 우주의 풍경, 시원의 장관을 안겨주는 듯하다. 또는 우주에서 들려오는 소리에 귀를 기울이게 한다. 현실 세계에서 취한 이미지들이 모여 비현실감이 감도는 숭고하면서도 명상적인 그런 장면을 연출해 내고 있다. 인간의 자취가 부재한 공간에는 엄청난 시간을 지내 온 형언하기 어려운 기운, 절대적인 침묵만이 비장하게 가득 차 있다. 작가는 이 사진을 통해 보는 이들에게 신비스럽고 광막한 우주의 존재를 대면하게 해 모종의 궁극의 물음과 대면하게 하려는 것이다. 이 궁극의 물음 앞에서 과학과 철학, 예술의 경계는 지워진다.
우주는 138억 광년에 이르는 광대한 역사를 간직하고 있다고 한다. 이 우주는 인체처럼 자기조직화를 수행하는 시스템이라고도 한다. 그러니까 우주도 생명 활동을 하는 실체라는 것이다. 생명 활동을 한다는 것은 우주에 어떤 형태의 ‘의식’이 있다는 뜻이리라. 자기를 스스로 조직해 가는 우주는 의식을 갖추고 생명 활동을 하는 단일체이다. 그 속에 인간은 우주의 의식 활동이 낳은 가장 고등한 의식체며 우주의식이 가장 높이 발현된 생명체로 자리하고 있다. 그 인간이 자기 안에 우주를 품은 작은 우주이며 그 작은 우주가 큰 우주를 알아가는 것이 ‘우주의 자기인식’이라고 한다. 이순심의 근작은 그러한 우주와 인간의 관계를 명상적으로 보여주는 것으로 보는 이에게 근원에 대해, 우주와 나의 관계에 대해, 지구에 사로잡혀 있는 몸들을 해방시켜 보다 더 큰 존재들과의 관계를 생각하게 하는 매개로 작동한다. 바로 그 지점에 이 사진의 의미가 자리하고 있다.



A Photograph that Contemplates the Relationship between Humans and the Universe
Park Yeong-taek (Professor, Kyonggi University, art critic)

1. Lee Sun-sim’s photographs typically feature massive rocks or boulders standing like pillars on each side of the picture- with the sky, clouds, and sea nestled between them. The rocks, positioned at both sides of the frame, form a distinct left-right symmetry. Forms and textures on the rocks’ surfaces are delicately revealed, while the vast expanse of sky that seems to disappear boundlessly between them suggests an infinite and unfathomable cosmic energy emanating from the universe and nature itself. In fact, this photograph is an artificially composed image created by extracting sections of photographs taken in specific real-world locations and combining them together to arrange them into the scene. In addition, the photographer also conducted some further edits of some parts of the photograph. This landscape in the photograph, where fiction and reality coexist, renders both the perspective of human linear vision and the concept of time powerless. Perhaps the photographer aims to create her own space, urging the viewer to transcend the conventional landscape perspective and adopt a new one guided by the concept of cosmic time and space.
The photographer had saved photographs which were taken over a span of about ten years of various places she had visited on her computer. These photographs depicted enormous rocks situated by the seaside, as well as aged stones, with peculiar textures. She also captured the sky as seen through airplane windows, together with clouds, the sea, and the land below. After keeping such a vast collection of these photographs for such a long time, the photographer decided one day to open them one by one and select the ones that most deeply resonated with her heart. She selected specific images which she felt were destined to be captured on film the moment she photographed them. And then, she sought out to find other images that harmonized with the ones she selected and combined them together. This process of merging, rearranging, and combining images relies heavily on subconscious and intuitive choices. The photographer says it is not so much about deliberate planning and intention on her part. Rather, it felt as if the images naturally found their perfect counterparts. In this way, things that were in unfamiliar places suddenly- one could say magically- came together as if by chance in a single frame. The sky, rocks, sea, and other elements converged in a profoundly surreal- and yet strangely natural- way, forming an unusual landscape as if they had always been there.
 
2. The rocks that the photographer captured through her lens were found on the islands of Incheon, Baengnyeongdo Island, Byeonsan Peninsula, Jeju Island, Geoje, the islands of Sinan, and the coastline of the East Sea. In a dramatic fashion, they bear the unique imprints of time after staying by the seaside. Especially noteworthy examples of this phenomenon are the volcanic rocks of Jeju Island and the columnar joints formed after lava hardened. They showcase the natural forms and colors that time has shaped, unaffected by human activity or artificial marks. Perhaps the photographer was drawn to the fantasies concealed in the rocks’ appearance, or the patterns imprinted on these rocks’ surface. These features would then lead her to contemplate the mystery and beauty of these stones. Moreover, it seems she has pondered not only the origin of the rocks and the time periods encapsulated within their features, but also the cultural significance humans have assigned to them. Eastern culture finds interpretations for the virtues of rocks, which include their solemnity, silence, enduring symbolism, unwavering presence, maturity, and their timeless beauty. Furthermore, the vertical stones that take up both the left and right sides of the frame serve as emblematic fossils that testify to the history and duration of the universe and the Earth, in particular. These stones, which have endured an existence of tens of thousands to hundreds of millions of years, still radiate on the canvas of the present time. Earth’s history spans 4.6 billion years, yet certain rocks in Australia hold a history of 3.5 billion years. The skin of these enduring stones, standing firm against the passing of immense spans of time, bestow upon fleeting human lives a sense of reverence and awe. The Earth itself is but a small rock suspended in space. In the vast and unfathomable expanse of the universe, we know little about how many rocks are in existence, or what their age, distances, and locations are like.

3. Like skyscrapers in cities, the rocks and stones in these photographs rise vertically, layered with characteristics of ages past, exuding grandeur and reverence. The surfaces of the stones are adorned with intricate patterns of folds and veins. Amidst these, the photographer has meticulously inserted fossils such as ammonites, trilobites, shells, and fish, which are difficult to discern on the surface. This brings to mind the fossils of marine creatures that are embedded in rocks and mountains, harkening back to the distant past when there was only the sea. Due to geological changes, the sea around these areas has receded, leaving only these weathered rocks and stones, which stand tall like city buildings. The rocks that remain have also become a type of fossil themselves. Interspersed among them are traces of greenery and life. By juxtaposing the rocks that may have formed millions of years ago with the plants and trees growing today, the photographer dramatically contrasts different time periods within the same space.
The space depicted between the two massive rocks is filled with the sea- either crashing on the coast as waves or falling silent and lying absolutely flat. Above it all, stretches the blue sky. Clouds can be seen floating, some gently drifting over the rocks and intertwining seamlessly, as if transcending time and space. Upon closer examination, the photograph is dotted with various devices employed by the photographer to create visual illusions. The landscape becomes a convergence of reality and fiction, a montage of ready-made images in the form of photographs, crafted to generate a new dimension of time and space. A montage is an editing technique where different scenes or images are pieced together to convey a specific meaning. This arrangement, like placing two images shot in different locations together as if they were captured in one, resembles the techniques of “filmic time” and “filmic space” that are commonly utilized in films. Lee Sun-sim skillfully employs computer-based editing techniques to manipulate the photographs she captured. Landscapes and rocks from diverse regions come together to form distinct scenes. This process gives birth to new relationships. Everything is formed by relationships- they are the most crucial essence. There is no inherent, fixed existence. Meaning is gained only through connection with something else. This brings to mind the Buddhist law of causality or Deleuze’s concept of machines. According to Deleuze, new ways to utilize essence are invented based on how neighboring elements are connected, and then new arrangements are formed. Relationships formed by connecting with other things are called “arrangements,” or “machines.” Every existence becomes something entirely different- a different machine- depending on the arrangement it enters into. Therefore, existence/essence is a complex concept that cannot be reduced to a single standard. It is a machine that can always be transformed anew according to different connections and arrangements. This all suggests that there is no fixed essence or nature. Buddhist doctrine of dependent origination also teaches that all existences influence and are influenced by each other, forming relationships of cause and effect. All existences are interconnected, and individuals’ actions and consciousness shape cause-and-effect relationships through interactions with other existences. This is akin to how websites on the internet are interconnected, also known as the hyperconnectivity of the link structure. Minor changes in actions impact all interconnected existences, and through the connectivity and information propagation within the network, the world goes through changes.

4. The photographer displays two colossal stone pillars, aiming to reveal a vast cosmic expanse between them. This photograph resembles the scenery of the universe, evoking a sense of awe-inspiring grandeur. It might also prompt one to incline their ear toward the sounds emanating from space. The amalgamation of images from the real world creates an unreal- yet sublime and contemplative- scene. Within this space that is devoid of traces of human existence, there resides an indescribable energy of the profound presence of time, and an absolute silence that fills it magnificently. With this photograph, the photographer intends to confront viewers with the enigmatic and expansive presence of the universe, inviting them to face some ultimate questions. In the face of these ultimate questions, the boundaries between science, philosophy, and art blur. It is said that the universe holds a vast history spanning 13.8 billion light-years. This universe is also described as a system that self-organizes like a human body. In other words, the universe is a tangible entity engaged in the activities of life. Engaging in life activities implies that the universe possesses a form of “consciousness.” In the universe, humans are the most advanced form of consciousness brought forth by the universe’s conscious activities, existing as a life form where the universe’s consciousness is most profoundly manifested. Humans are also smaller versions of the universe. The process of the small universe- or humans- understanding the greater universe is called the “self-awareness of the universe.” Lee Sun-sim’s latest work meditatively illustrates this relationship between the universe and humans. For viewers, her work serves as a conduit that leads them to contemplate their origins and their relationship with the universe.  In addition, it encourages them to think beyond the confines of their Earth-bound existence, fostering instead a connection with larger existences. This is the true meaning of this photograph.


이순심(Soon Lee)의 커넥션, 시원의 천지문을 열다

글 김윤섭 숙명여대 겸임교수, 미술사 박사

겁초의 순간을 잇는 천지문

사진가 이순심(Soon Lee)의 신작은 <Connection> 시리즈이다. 화면 양쪽에 거대한 바위기둥을 세운 후 가운데는 비웠다. 이 작품들을 선보인 전시의 부제는 "시공을 넘나드는 관계항"으로 내세웠다. 시공을 넘나들며 자신만의 소우주를 만나는관계의 설정인 셈이다. 궁극적으로 이순심의 사진은 '시원
대한탐구'를 보여준다. 마치 갓 태어난 자연의 민낯을 만나는 것처럼, 아름다운 자연미의 본질을 대면시켜주는 듯하다.
만유(萬有)가 처음 시작되기 위해선 우주의 대폭발, 빅뱅(Big Bang)의 강을 건너야 한다. 그래야 우주의 시원도 생긴다. 그 과정은 천지창조, 천지개벽을 통해 만물이 창조되어 인간에 이르렀을 것이다. 불교의 장아함경(長阿含經)에는 천상계인 광음천에 있던 천신들이 세상에 내려와 인간이 되고, 먹지도 않고 날아다니다가 멥쌀을 먹곤 남자와 여자가 생겼다고 기록되었다. 이순심은 바로 그 통로인 천지문( 天地門)을 열었다. 나와 만물 그리고 우주가 만날 수 있는 관문이다.
세상이 이루어지는 처음, 겁초(劫初)의 순간을 기록한 장면들이다. 하늘과 땅이 열리는 이 순간을 지나야만 인간도 존재할 수 있는 것이다. 특히 '거대한 물이 가득 차고, 바람이 불어 맺히고 얽어서 세계를 성립시키는 순간'을 사진으로 옮긴 것이다. 거대하고 육중한 천지문 사이엔 아직 생명체의 흔적은 보이질 않는다. 그래도 몸이 빛으로 된 자유로운 존재가 구름과 바람을 대신해 환희의 비행을 하는 듯하다.
"바위에는 긴 침묵 속에 깃들어 있는 움직임, 움직임 속에 깃들어 있는 고요가 있다. 침식과 풍화가 만들어낸 시공간의 초월적 관계의 모습이다. 그 긴 시간에 의한 삶의 에너지가 살아 숨 쉬는 근원, 그 공기와 파장 그리고 바람, 의식과 무의식의 관계는 에너지 순환의 관계로 드러난다. 바위의 에너지를 느끼는 순간은 분절된 시공간에 나를 드러내는 일이며 동시에 나와 우주적인 시공의 관계가 시작된다." 이순심 작가의 말이다.

물질의 삼태와 디지털 콜라주

이순심(SoonLee) 작가는  '바위에 깃든 침묵으로 우주적 시공의 관계'를 맺는다고 한다. 이순심의 사진은 자연현상이 만들어낸 축적된 시공간의 초월적 관계'를 고스란히 시각화하고 있다. 좀 달리 보면 '물질의 삼태(三態)가 공존하는 풍경'의 연출이기도 하다. 사진에는 거칠고 무거운 바위, 부드러운 물결, 가벼운 구름 등이 동시에 등장한다. 흥미로운 것은 이요소들은 원래 한 몸이었다는 점이다. 물은 상태의 마그마가 지표에 표출되어 바위가 되었으니, 무디고 거친 바위의피부 너머의 속살은 한없이 부드러움을 간직하고 있는 셈이다. 또한 융해, 기화, 응축, 승화 과정을 거쳐 억겁의 순환역사가 공존하고 있다.
물질의 삼태(三態)는 수많은 요소의 작용이 오랜 시간 동안에 축적된 결과물이다. 단 하나의 점과 같은 존재도 허투루 버려질 수 없다. 이순심의 사진은 그러한 창조적 순간의 매뉴얼을 포착한 것이 아닌가 싶다. 흩어질 수 있는 불안감을 잠재운 균형의 미학이다. 실제로 제작 과정에선 재조합의 묘미가 돋보인다. 사진 작품들은 모두 재조합한 디지털 콜라주이다. 서로 다른 환경에서 얻은 이미지 조각들을 적재적소에 합성하여 지극히 새로운 세상을 재창조한 것이다.
재조합해 탄생한 물질의 상태 풍경'에선 빛의 역할이 중요하다. 바위나 물 그리고 구름에 비친 빛의 색깔로 시간성이 완성되기 때문이다. 그 빛의 상태에 따라 새벽의 여명이 되기도 하고, 가을날 늦은 오후의 낙조를 만들어 내기도 한다. 가로세로, 위아래, 앞뒤, 익숙하면서도 낯선 서로 다른 성질을 특유의 균형감각으로 한데 조화를 이루게 했다. 보이는 형상과 느껴지는 현상이 공존하는 흥미로운 연출력이다.

감각의 경로를 꽃은 매트릭스

예술가를 '감각의 경로를 발견하는 존재'로 볼 수도 있다. 어떤 대상이나 상황이라도 예술가의 망막을 거치면 그들은 자신만의'매트릭스(The Matrix) 세상의 자연상'을 재현해내곤 한다. 이순심 역시 10년 넘게 자신의 온 신경을 마비시킬 만한 오묘한 에너지를 지닌 바위들을 찾아다녔고, 사진으로 기록했다. 얼핏 단순한 풍경 사진처럼 보여도, 자세히 뜯어보면 그 안엔 수백 혹은 수천 이상의 서로 다른 장면들 이 스치듯 스며 있다. 가령 인간계 최상의 창조물인 빌딩들을 닮기도 한 육중한 바위 벽면엔 간혹 생명의 코드를 숨겨 놓았다.
수천 미터 이상 높은 산의 암벽에서 간혹 바다생물의 화석을 발견하게 된다. 산에서 물고기나 조개의 만남이라니, 기이하고 신묘한 자연의 조화가 아닐 수 없다. 물론 수백만년 혹은 수억 년의 흔적이다. 바다가 융기되어 육지가 되고, 그 육지는 침하되어 다시 바다로 되돌아가는 순환의 연 속을 지나고 있다. 이순심은 바위의 거친 표면 사이에서 고생대 생물의 화석을 등장시켜 숨은 그림 찾듯, 오랜 시공의 역사를 찰나의 순간 포착으로 기록해 보여준다.
“두개의 거대한 바위 사이의 공간 안으로 파도치는 바다 또는 절대적인 수평의 선들로 침묵하는 바다가 채우고 있고 그 위로는 파란 하늘이 가득하다. 구름이 부유하는데 더러는 돌 위로 슬그머니 밀려 들어와 마치 시공을 초월하듯 맞물려 있다. 자세히 보면 사진 곳곳에는 작가의 여러눈속임 장치가 놓여있다. 실재와 허구가 교차하는 풍경이자사진이라는 레디메이드 이미지를 몽타주해서 새로운 차원의 시간과 공간이 생겨나도록 연출하고 있다." 미술평론가 박영택의 분석이다.

커넥션 너머의 시원에 대한 물음

이순심 작가는 <Connection> 시리즈를 '알 수 없는 우주적 관계와 경계"'라고 스스로 정의한다. 동시에 '근원을 향한 질문이라고도 강조한다. 미지의 세계인 우주에 대한 궁금증이 지금의 작품을 탄생시킨 셈이다. 모든 사물을 빛으로 판단하듯, 사진 역시 감광작용의 예술이란 점에서 서로 통한다. 대기권 밖의 먼 세상의 우주공간이 아니라, 소우주인 내 안에 잠재된 인식의 명안(明眼)으로 재구성해낸 태초의 세 상을 우주로 칭했다.
작품들이 다소 이국적인 생경함과 더불어 묘한 친근감을 동시에 유발하는 이유가 있다. 바로 촬영한 원초적인 소스가 우리나라 풍광이기 때문이다. 서해안의 여러 섬을 시 작으로 백령도, 변산반도, 제주도, 거제, 신안, 동해의 해안 선 등 바다와 인접한 바위 절벽들이 주인공이다. 특히 오랜 시간 동안 용암이 굳어 이뤄진 제주도의 주상절리(柱狀節理)처럼 원시적자연의 미감을 지닌 곳이라면 어디가 됐든 마다하지 않고 찾아다닌 보상들이다.
기묘한 무늬와 환상적인 색채가 만들어낸 바위 표면들은 이미 신비로운 미감의 결정체로 손색이 없다. 문제는 이 아름다움 이면에 어떤 이야기를 입힐 것인가이다. 초현실적이고 극사실적인 이순심 사진의 화면 구성은 '시적인 회화 의한 장면을 보는 듯하다. 더불어 망망한 대해(大海)나 창 공이 전하는 무한한 상상력 이야말로 '이순심 커넥션'의 해법이다. 구름처럼 왔다가 바람처럼 사라지는 수많은 에너지의 파동 역시 끝 모를 시원에 대한 물음이자 답이 되어준다


Soon Lee’s Connection Opens the Gate of Heaven and Earth to Explore the Origin of Existence
Written by Yoon Seop Kim, 
Adjunct Professor, PhD in Art History, Sookmyung Women’s University

The Gate of Heaven and Earth Connecting the Moments of Inception
The esteemed photographer Soon Lee has recently unveiled her new series Connection. In her works, monumental rocks are erected on both sides of the screen, while emptying the center. The full title of her new series is Connection: Transcending Space-Time Relationships. Namely, the artist intended to forge relationships transcending space and time to align with her own microcosm. Ultimately, her works depict a quest for the origin of existence, and they appear to allow the observer to face the genuine beauty of nature, as if they were encountering the bare face of a newly-born earth.  
For the universe to begin, it had to undergo the titanic explosion dubbed the Big Bang. This event heralded the creation of everything in the universe, including the planet and the human beings who would populate it. According to Buddha’s Dirghagama-sutra (長阿含經), it is said that heavenly gods descended upon Earth from the heavenly realm, Abhāsvara-deva, and their transformation into human beings came about after flying through the sky without eating anything. Once they fed upon non-glutinous rice, they turned into men and women. Through her work, Soon Lee has opened the pathway that leads to the gate of heaven and earth. This gateway is where I, the universe, and all things that it contains can converge.
Lee’s works capture the first moment the world was created. Humanity’s existence hinges upon the passage of this moment, in which heaven and earth is finally open. Specifically, through her photographs, Lee recorded the “moment when the great waters were filled up and the wind blew, coming together to create the world.” Still, there is no sign of life amidst the expansive and heavy gate of heaven and earth. Nevertheless, it appears that an unrestrained and luminescent being delightfully flies around in lieu of the clouds and winds.   
The artist states, “In the rocks, I sense the movement in the long silence, and calmness dwells within this movement. It is a transcendent relationship between space and time created by erosion and weathering. The relationships among the source of life’s energy amassed over time, the air, waves, wind, and consciousness and unconsciousness are revealed as the circulation of energy. At the moment I feel the energy of rocks, I expose myself to fragmented space and time. At this moment, the relationship between me and cosmic space-time begins.”
The Three States of Matter and a Digital Collage
The artist Soon Lee stated that the “silence dwelling in rocks builds the cosmic space-time relationships.” Her photographs plainly visualize the “transcending space-time relationships” created by natural phenomena through the passage of time. From a different perspective, they are the “landscapes where the three states of matter coexist.” In her works, rough and heavy rocks, gentle waves, and light clouds appear simultaneously. One interesting aspect is that they originally formed one body before they came apart. Since liquid magma was exposed on the surface and turned into rocks, the inner flesh deep in the dull and rigid skin of rocks maintain its softness indefinitely. Also, the history of eternity coexists through the continuous cycle of melting, evaporation, condensation, and sublimation. 
The three states of matter are the result of the actions of many elements accumulated over a long period time. Thus, not a tiny speck of existence can be wasted. It seems that Lee’s photographs capture the building blocks of such creative moments. They showcase the aesthetic of balance that calms the scattering of anxiety. In fact, the charm of recombination stands out in the production process of her works. All of her photographs are compiled into digital collages that are created through the process of reassembling. By doing so, she recreates a whole new world, combining the fragments of imagery from different environments and putting them together at the right time and place.
Light plays a pivotal role in this “landscape of states of matter” created through recombination, as temporality is completed using light of different colors reflected on the rocks, water, and clouds. Depending on its state, light can take the form of the breaking of dawn or the glow of the setting sun in the late afternoon on an autumn day. Lee creates a subtle harmony by placing various strange (and yet familiar) properties vertically and horizontally, up and down, and forward and backward with her unique sense of balance. It makes for an intriguing management skill that allows things that are seen and felt to coexist. 

The Matrix as the Essence of Sensory Pathways

Artists can be seen as finders of sensory pathways. No matter what objects or circumstances they may face, artists recreate their own version of the “Matrix” in a natural state through their unique lens. Soon Lee sought after rocks with a mysterious energy that made her hair stand on end, photographing them over the span of more than 10 years. At a glance, it may appear that all her photographs are simply focused on landscapes. After taking a closer look, however, the observer can find hundreds, even thousands, of various scenes that are subtly infused in the piece. For instance, the codes of life are often hidden among the walls of heavy rocks resembling buildings, one of the best creations of the human realm.
Sometimes, fossils of marine life are found in the rock walls of mountains thousands of meters high. Fish and shells appearing on the mountains make for a strange and mysterious harmony created by nature. One can see that they are evidently traces of the past, dating back millions or even hundreds of millions of years. They pass through a continuous cycle: the sea recedes and becomes land, and the land sinks and becomes the sea, an occurrence that happens over and over again. Lee records the long history of space and time by capturing the moment with an unexpected appearance of the fossils of Paleozoic creatures among the rough surfaces of the rocks. This process is akin to discovering a hidden picture. 
In his analysis, art critic Young Taek Park states, “The space between two monumental rocks is filled with a rolling or silent sea featuring perfectly horizontal lines, and the above sky is completely blue. Clouds are shown floating in the air, and some of them are stealthily floating over the rocks to transcend space and time. If you look closely, you can find some hidden tricks that pull the wool over your eyes. The artist creates a montage using photographs capturing landscapes in which reality and fiction intersect as ready-made images, creating a new dimension of space and time.”

A Question about the Origin of Existence beyond the Connection

Lee defines her Connection series as “unknown cosmic relationships and boundaries.” Additionally, she emphasizes that the series is a “question about the origin of existence.” Her curiosity about the uncharted universe led her to create her current works. As all things are judged according to light, photography naturally comes into play, as it is an art that utilizes light sensitivity. What Lee calls the universe does not merely consist of outer space far beyond the Earth’s atmosphere, but the world at the beginning of time reconstructed with the clarity of perception as the microcosm within her subconscious.     
There is a reason why Lee’s works are simultaneously both exotic and strangely familiar: the original sources of her photographs are Korean landscapes. Rock and cliff walls adjacent to the sea, starting from several islands in the West Sea to Baengnyeong Island, Byeonsanbando, Jeju Island, Geoje Island, Sinan, and the coastline of the East Sea, are the primary settings. Places with the primitive beauty of nature like Jusangjeoli Cliff in Jeju Island, a stone pillar formed by lava over a long period of time, is the jewel given to her as a reward for her efforts to find such rocky cliffs.   
The rock surfaces created with strange patterns and fascinating colors are the essence of the already mysterious aesthetics. The question is what story to deliver on the other side of this beauty. The surreal and hyper-realistic composition of the artist’s frame resembles a scene of poetic painting. The infinite imagination of the boundless ocean and sky is the answer to Soon Lee’s Connection. The countless waves of energy that arrive like clouds and disappear like the wind also provide an answer to the question about the limitless origin of existence.